Børnehavealderen

  • Tidligt sprogligt udviklede
  • Tænker abstrakt
  • Holder ofte op med at tegne
  • Leger kun med en eller to ad gangen
  • Ændrer konstant reglerne i legen
  • Deltager ikke gerne i fællesskabet
  • Perfektionistiske
  • Føler mange nederlag
  • Samler tit på ting
  • Videbegærlige
  • Nuanceret sprog
  • Vil helst bestemme
  • Indlærer hurtigt
  • Iagttager meget
  • Søger voksenkontakt

 

4.-6. klassetrin

  • Diskuterer meget
  • Rastløse, urolige og uopmærksomme
  • Provokerer læreren
  • Klassens "politibetjent"
  • Retter på de andre elever
  • Utålmodige
  • Automatiserer ikke færdigheder
  • Har sjældent jævnaldrende venner
  • Følelsesmæssigt ustabile
  • Selvretfærdige
  • Undgår at beskæftige sig med svære ting
  • Påtager sig rollen som klassens klovn
  • Har dårlige relationer til klassekammerater
  • Negative mod skolen
  • Kreative når de er motiverede

Et barn, der underyder, udviser:

  • Stor forskel på mundtlig og skriftlig kapacitet
  • Stor generel viden
  • Udbredt selvkritik
  • Bange for nederlag
  • Ønske om perfektionisme
  • Fungerer ikke i gruppesammenhæng
  • Dårlige arbejdsvaner
  • Fastlåst tankegang
  • Ingen ambitioner

Kilde: Dr. Shirley Kokot. Help, Our Child is Gifted
Foredragsholder, Parent Day 2015